2013 Academy Awards
Rolando Pérez Betancourt
rolando.pb@granma.cip.cu

A CubaNews translation. Edited by Walter Lippmann.

Confirming the vaudevillian maxim, “The Show Must Go On!”, the Hollywood Academy granted its highest honor –the Oscar for best picture– to Ben Affleck’s film Argo, a good thriller if it weren’t for its many distortions and lies, as reported from all over the world.

Foto: ReutersANNE HATHAWAY WAS BEST SUPPORTING ACTRESS FOR LES MISERABLES

Argo resorts to the classic line “based on true facts” to describe a rescue operation in Iran in 1979, during the so-called “hostage crisis”. The CIA emerges the great winner, while an agent played by Ben Affleck himself represents again the “Americanization of the hero” that Hollywood loves so much.

Recently, Ken Taylor, then-Canadian ambassador in Tehran, told the Toronto Star, not without certain sarcasm, that the film is both fun and thrilling, “but look, Canada was not merely standing around watching events took place. The CIA was a junior partner”.

Argo also got hold of the Oscars for Best Adapted Screenplay and Best Film Editing.

Taiwanese director Ang Lee’s Life of Pi wangled four Awards: Best Director, Best Cinematography, Best Original Score, and Best Visual Effects.

The Oscar for Best Actor in a Leading Role caught no one off guard: Daniel Day-Lewis, for Steven Spielberg’s Lincoln, a movie that lost its strength gradually along the way and only won two Awards, Lewis’s and the one for Best Production Design. The statuette for Best Actress in a Leading Role was gleaned by American cinema’s new sensation, Jennifer Lawrence, for her performance in Silver Linings Playbook.

Anne Hathaway and the Austrian actor Christoph Waltz won the prizes for best supporting performances in, respectively, Les Misérables and director Quentin Tarantino’s Django Unchained, which also scored for Best Original Screenplay.

As to the Best Foreign Language Film, the Oscar went to Michael Haneke’s Amour, a massive success at the recent César Awards ceremony presented by the French Academy of Cinema Arts and Techniques.


 

 

   
   
La Habana, martes 26 de febrero de 2013. Año 17 / Número 57
 

Oscar 2013

Rolando Pérez Betancourt
rolando.pb@granma.cip.cu

Reafirmando la máxima vodevilesca de "¡que siga el espectáculo!", la Academia de Hollywood otorgó el Oscar de mejor película (lo máximo de esos galardones) al filme Argo, de Ben Affleck, un thriller que no estaría mal si no fuera porque, como se ha denunciado desde diferentes lugares del mundo, está lleno de tergiversaciones y mentiras.

Foto: ReutersAnne Hathaway, mejor actriz secundaria por Los miserables.

Argo
recurre al clásico cartelito de "basado en hechos reales" para contar una operación de rescate realizada en 1979 en Irán, durante la llamada "crisis de los rehenes". La CIA aparece como la gran triunfadora y un agente, interpretado por el propio Ben Affleck, vuelve a representar la "americanización del héroe" tan cara a Hollywood.

Hace algo más de un mes, el entonces embajador de Canadá en Teherán, Ken Taylor, le declaró con cierta sorna al Toronto Star que la película es divertida y emocionante, "pero miren, Canadá no estuvo ahí sentada viendo lo que pasaba. La CIA fue su socio minoritario".

Argo también se agenció el Oscar al mejor guión adaptado y mejor montaje.

Cuatro Oscar obtuvo La vida de Pi, del director taiwanés Ang Lee: mejor director, mejor fotografía, mejor banda sonora y los mejores efectos visuales.

El Oscar al mejor actor fue para quien todos esperaban, Daniel Day Lewis, por Lincoln, de Steven Spielberg, una cinta que fue perdiendo fuerza por el camino y finalmente solo obtuvo dos premios, el de Lewis y el correspondiente al mejor diseño de producción. El Oscar de actuación femenina correspondió a la nueva revelación del cine norteamericano, Jennifer Lawrence, por su desempeño en El lado bueno de las cosas.

Los galardonados por actuaciones secundarias fueron Anne Hathaway, por Los miserables, y el austriaco Christoph Waltz por Django desencadenado, filme de Quentin Tarantino que también ganó en mejor guión original.

En cuanto a la mejor película extranjera, el Oscar correspondió a Amor, de Michael Haneke, cinta que hace unos pocos días arrasó en los premios César que otorga la Academia de Ci







 


http://www.granma.cubaweb.cu/2013/02/26/cultura/artic03.html