Havana, Wednesday, July 14, 2010. Year 14 / Number 196

Montebravo’s clever naivety

A CubaNews translation. Edited by Walter Lippmann.

One of Cuba’s greatest naïf artists died last July 16th in Cienfuegos.

After a long illness, Cuban artist José Garcia Montebravo died last friday the 16th of July at home in the town of Cienfuegos. Many of his paintings depict birds, animals and the lush

By Virginia Alberdi Benítez

The province of Cienfuegos paid its last respects to one of their own, José García Montebravo, a painter of great social standing in his native land and a true representative of naïf art in contemporary Cuba, who died at 57 of a liver complaint.

Albeit belated –in the 1980s– his imprint on Cuban visual arts was so influential that his intensely poetic work soon caught the attention of gallery owners and critics in Cuba and around the world.


SKETCH OF JOSEPH GARCIA MONTEBRAVO.

So it happened in a city as highly competitive as New York, where his work was promoted by Sandra Levinson and the Cuban Study Center. Over and above his academic background, Montebravo’s fresh and original approach reflected the spirituality of his fellow citizens and the lush plant life of his land using illustrations that he tailored to his own sensitivity.

His hometown, it’s worth mentioning, had made other outstanding contributions to this kind of art –also known by the inaccurate name of primitive or ingenuous– like Benjamín and Ñika Duarte, all inspired by the great exponent of Cuban culture that Samuel Feijóo was.

Montebravo turned that page and set a precedent in his time without betraying the legacy of Cuba’s pictorial traditions, which he came to meet not by training but out of sheer curiosity and cleverness, because he had what it takes –eyes to see and hands to paint– and made a name for himself in his line.

http://www.granma.cubaweb.cu/2010/07/14/cultura/artic02.html

 

   
   
La Habana, miércoles 14 de julio de 2010. Año 14 / Número 196

Montebravo, ingenuidad inteligente

Falleció el último fin de semana en Cienfuegos uno de los más genuinos representantes del arte naif cubano

VIRGINIA ALBERDI BENÍTEZ

Los cienfuegueros despidieron el pasado fin de semana a José García Montebravo, uno de los pintores que mayor reconocimiento social gozó en su terruño y que en el ámbito nacional clasificaba como uno de los más genuinos representantes del arte naif en tiempos recientes. El artista falleció a consecuencia de una enfermedad hepática a los 57 años de edad.

En el panorama de las artes visuales cubanas comenzó a dejar su huella tardíamente, pero con tanta intensidad a partir de los ochenta que muy pronto su poética llamó la atención de galeristas y críticos más allá de nuestras fronteras.

Dibujo de José García Montebravo.

Tal fue el caso de la presencia de su obra en Nueva York, donde resultó promovido por Sandra Levinson y el Centro de Estudios Cubanos. En un medio tan competitivo como ese, Montebravo encontró un nicho de aceptación, a partir de la frescura y originalidad con que, al margen de la información académica, reflejó la espiritualidad de los habitantes de su isla, los efluvios vegetales tan cercanos a su entorno vital y la iconografía amoldada a su sensibilidad.

Cienfuegos, es bueno recordarlo, había hecho aportes notorios a este tipo de arte, también de modo inexacto llamado primitivo o ingenuo, en las figuras de Benjamín y Ñika Duarte, alentados por ese extraordinario personaje de la cultura cubana que fue Samuel Feijóo.

Montebravo dio vuelta a esa página precedente y se instaló en la dimensión de su época, sin traicionar el legado de las tradiciones pictóricas cubanas, a las que llegó por la vía de la curiosidad y la inteligencia y no de la formación. Pero tenía oficio —ojos para ver, manos para pintar—y eso lo distinguió dentro de