Esteemed readers of and contributors to the magazine Temas:

Some of you have sent me letters asking me about the topic of my presentation in the Florida International University (FIU) on October 22.

It was in response to an invitation issued by Uva de Aragón, director of the FIU’s Cuban Research Institute (CRI) who, with the support of other professors and researchers, has fought against all odds and particularly against Florida’s adverse political climate to keep exchange flowing with Cuban cultural and academic institutions and intellectuals.

From a list of possible subjects, she asked me to talk about the role of critical thinking (especially in social sciences, art and literature) and its contribution to the debate now under way in Cuba’s public sphere.

Attached herein are the notes (in English) that were shown on a screen so that the audience could keep up with my words and to which I’ve made only a few minor grammatical corrections without adding or removing anything or changing the style. (You can also find a translation into Spanish made later on by Alfredo Prieto).

As you can see, my presentation centers on the role of knowledge and artistic and literary production on critical reflection, as well as on the understanding of our problems and their impact on the public discussion of ideas. My intention is to try and draw a distinction between critical debate (based on thoughts and dialogue), the expression of opinions, and catharsis (which sometimes takes the harmful path of personal attack and disapproval).

My talk started at 12:30 p.m., as FIU had publicly announced. It lasted 35 minutes, and then came a session of questions and comments until around 2:00 p.m., all in a prevailing climate of dialogue and respect.

I have two reasons for releasing these notes. First, so you can get the original text from me instead of any version by the media or third parties who were not even there; second, because the CRI asked me to put them together in an article for their website, and to that effect I would like to have your critical comments.

Thank you, and have my best wishes.

Rafael Hernández

Boston, November 4, 2009

E-mail: direcciontemas@icaic.cu


 

Sent: Thursday, November 05, 2009 8:44 AM
Subject: [Revistatemas-l] Mensaje de Rafael Hernández

 
Estimados lectores y colaboradores de Temas:

Varios de ustedes me han escrito preguntándome por el contenido de mi charla en Florida International University (FIU) el 22 de octubre.

Respondí a una invitación de Uva de Aragón, directora del Cuban Research Institute (CRI) de esa universidad, quien, con el apoyo de otros profesores e investigadores, ha logrado mantener relaciones de intercambio con instituciones culturales y académicas, y con intelectuales en Cuba, luchando contra viento y marea, y en particular contra intereses políticos adversos en la Florida.

Entre los temas posibles, ella me pidió que hablara sobre el papel del pensamiento crítico (particularmente en las ciencias sociales, el arte y la literatura) y su contrbución al debate en la esfera pública cubana actual.

Les adjunto las notas (en inglés) que se proyectaron en una pantalla (para que todos los asistentes pudieran seguir lo más exactamente posible mis palabras), a las que solo he hecho correcciones gramaticales mínimas, sin quitar ni añadir nada, ni modificar su estilo. (Les mando también una traducción posterior al español que hizo Alfredo Prieto).

Como comprobarán, el foco de mi presentación es el papel del conocimiento y la producción artística y literaria en la reflexión crítica y la comprensión de nuestros problemas, así como su repercusión en el debate de ideas en la esfera pública. Al hacerlo, procuro diferenciar el debate (pensamiento y diálogo) crítico, la expresión de opiniones y la catarsis (una de cuyas variantes nocivas es el ataque personal y la reprobación).

Mi charla se anunció públicamente en FIU para las 12:30 pm, duró 35 minutos, y luego respondí preguntas y comentarios hasta cerca de las 2:00 pm aproximadamente. En la sesión predominó un clima de diálogo y respeto.

Mi intención al adelantarles estas notas es doble. La primera es que dispongan del texto original (en lugar de versiones de prensa o de terceros que ni siquiera estuvieron presentes). La segunda es que el CRI me ha pedido que las redacte en forma de artículo para su página digital, y con ese fin, me gustaría recibir los comentarios críticos de ustedes.

Gracias y un saludo fraterno,

Rafael Hernández
direcciontemas@icaic.cu
Boston, 4 de noviembre, 2009.

 

 

   
   

Debate or Catharsis?

Critical Thinking in the Cuban Public Sphere Today

Rafael Hernandez

FIU, Oct 22, 2009

 

Problems:

 

  • To what extent Cuban critical thinking is contributing to shape a new public debate culture?
  • What are its main achievements and shortcomings?   

 

I.                    Introduction.

1.      What is the Public Sphere?

 

Not just as a “physical space”, a “place”, a group of institutions/organs; but the realm of social communication.

J. Habermas: It is "a discursive space in which individuals and groups congregate to discuss matters of mutual interest and, where possible, to reach a common judgment." The public sphere can be seen as "a theater in modern societies in which political participation is enacted through the medium of talk" and "a realm of social life in which public opinion can be formed". "This area is conceptually distinct from the state: it [is] a site for the production and circulation of discourses that can in principle be critical of the state.”

An  area of social life which has 4 primary elements governing it:

1.      Status [of the speaker] is disregarded entirely, content is what is important

2.      "Discussion within such a public presupposed the problematization of areas that until then had not been questioned".

3.      Things are decided by rational discussion.

4.      The public is inclusive by its very nature.

 

2.      What Critical Thinking? What’s CT in Cuban history and political culture?

 

  • Historically, Cuban thought has distinguished itself by spilling over into the realm of art and literature or social knowledge, into areas such as higher education, the media and public debate.
  • Many of its principal exponents express themselves not just through university professorships, books and literary or artistic groups, but also periodicals, newspapers, radio programs and discussion fora of various kinds.
  • The intermingling of political and cultural discourses has characterized the Cuban public sphere. 
  • The range of discussion is wide - from what is the desirable political order to the manifestation of genuine art;
  • Cuban intellectual discourse

o       has been affirmed through its criticism of received truths,

    • influenced ways of thinking the civic,
    • inseparable from ideas about human liberty and fulfillment.

Examples: Félix Varela, José Antonio Saco and José Martí; Enrique José Varona, José Antonio Ramos, Ramiro Guerra, Fernando Ortiz, Rubén Martínez Villena, Guy Pérez Cisneros, Raúl Roa, Jorge Mañach, Juan Marinello, Cintio Vitier, Raúl Cepero Bonilla, Camila Henríquez Ureña, Marcelo Pogolotti, José Antonio Portuondo, Leví Marrero, Lydia Cabrera; Roberto Fernández Retamar, Ambrosio Fornet, Graziella Pogolotti, Manuel Moreno Fraginals, Jorge Ibarra, Fernando Martínez, Ramón de Armas, Aurelio Alonso, Rogelio Martínez Furé, Luisa Campuzano,  Víctor Fowler, Carmelo Mesa-Lago, Iván de la Nuez, among others.

  • Critical written, spoken, visual and even performed ideas have been transmitted through a wide variety of social communication media.

Examples: José Marti’s “Nuestra America” was published in a Mexican newspaper, El Partido Liberal, in 1891; “Los factores humanos de la cubanidad” was a lecture delivered by Fernando Ortiz at the University of Havana in 1941; Gustavo Urrutia’s analysis of race identity and black consciousness, “Cuatro charlas radiofonicas”, were broadcasted in 1939; as well as Universidad del Aire, the radio talks conducted by Jorge Mañach in the 1940s and 1950s.  

 

 


 

II.                 On the Theory and Practice of Public Debate.

 

1.      A critical definition of debate (as opposed to catharsis)

 

What catharsis?

Purging emotions, getting psychological relieve or healing (ancient Greek tragedy, Freud).

·        In Cuban civic culture, any kind of confrontation or emotional expression of personal opinions is often assumed to be critical debate.

·        This kind of “debate” is usually a cathartic exercise.

·        Catharsis may replace debate, regardless of its subject or ideological sign.

·        Typical features of a cathartic “debate” are:

a.       a predominantly emotional discourse

b.      recitation of learned interpretations (dogmas)

c.       total denial of the alternative viewpoint

d.      frequent use of personal reprobation

e.       verbal aggression and labelling instead of “rational discussion”

f.        monologue, rather than dialogue.

·        Catharsis often express a closed mind, not a capacity to exchange ideas, but just talking to those that share one’s convictions and beliefs.

 

What debate?

 

Pre-conditions and meaning of a critical debate:

·        Encounter among dissenters (agreement about disagreement)

·        Critical reflection, as opposed to emotional catharsis

·        Main premise: to establish a dialogue, to be ready to listen, not just to deliver pre-packed judgments.

·        Share informed views, analysis, not just opinions

·        Opened to public participation

·        Adequate, respectful, not a fight (Ex., cyberchancleteo)

·        Debate models of rigor and social participation: baseball and hurricanes.

 

Participants:

  • A plurality of actors, not a homogeneous group
  • No pre-established hierarchies, no experts supremacy

 

What’s the debate for?

  • To expose and question accepted truths
  • To learn the art of listening to different views and to keep an open mind (even to opinions that are not shared)
  • To engage in confronting ideas as a normal practice to renovate and/o integrate social knowledge and political culture
  • To disseminate the acquired knowledge/perpectives beyond the group’s boundaries, to socialize it, to use it to enrich education and media
  • To promote a debate culture within civil society and institutions; to mutually educate citizens in a democratic and socially responsible practice.

 

 

 

2. The role of critical thinking in shaping the Cuban public debate: social science and art & Literature.

 

1.Cuban public debate has developed, deepened and became more widespread in the last two decades.

2.What’s the balance between achievements and shortcomings?

 

·        1990s crisis converged with a boom in social and cultural thought. 

·        Social science, literature, visual arts, theater, film and even popular dance music lyrics mirrored and debated the new social problems:

a.       some subjects previously taboo such as homosexuality, inequality, drugs, race discrimination, black market, prostitution, corruption

b.      impact of the debacle of socialism in Eastern Europe

c.       traumatic experiences (the Angolan war, the rafters)

d.      the actual presence and growth of a marginal population and poverty

e.       emergence of a heterogeneous and, yet, contradictory political consensus

f.        the weaknesses in the implementation of Cuban law

g.       civil society and democracy

h.       controversial political subjects in fine arts and theater

i.         environmental problems

j.        rise and extension of religious practices

k.      race relations, discrimination and prejudice

l.         negative impacts of tourism

 

·        Participants in this debate:

Writers, artists, social scientists, experts, teachers and researchers; and also community leaders, churches, professional associations, NGOs, environmentalists, religious figures, political leaders and ordinary citizens.

 

·        Plurality of media: diversification of the universe of discourse:

  1. Granma, official organ of Central Committe of the CP;
  2. Juventud Rebelde, Trabajadores, Bohemia: more room for critical debate and public opinion
  3. Radio and TV shows: “Hablando claro” (Radio Rebelde), “Alta tensión” (CMHW, Santa Clara); “Triángulo de la confianza” (TV, Canal Habana).
  4. Cultural magazines: Gaceta de Cuba, Criterios, El Caimán Barbudo,  Casa, Revolucion y Cultura, Opus Habana, Tablas;
  5. Social science magazines: Catauro, Debates Americanos, Temas, Revista de Ciencias Sociales, Marx Ahora, Del Caribe;
  6. Religious institutions periodicals: Caminos, Martin Luther King Jr Memorial Center (baptist church), Espacio laical, Palabra Nueva, Vivarium  (Catholic church); Boletin del Centro de Reflexion y Dialogo (Presbyterian church);
  7. Social organizations periodicals: Alma Mater, organ of Federación de Estudiantes Universitarios; El Economista; Revista Cubana de Derecho; etc.
  8. E-magazines: 67 registered as cultural magazines (source, Ministry of Culture, 2008)
  9. Internet users: 260 000 (mostly institutions, schools, universities, youth associations, etc.), near one million e-mail accounts; 1 400 registered Cuban domains (.cu) (source: Ministry of Communication and Informatics, 2007).

 

      III. A few preliminary conclusions:

 

Practicing debate as a means for social engagement and cooperation (as opposed to conflict).

 

·        Promoting and facilitating a collective debate in the Cuban public sphere is not a gift, but a complex process of permanent interaction involving many actors.

·        Developing an open debate requires a willingness to dialogue, to negotiate, and build confidence; persuasion and education includes everyone, in all directions, from state officials to  citizens).

·        Public debate and critical thinking are tools to understand problems, to enhance social and political participation through the medium of talk and conversation; public debate ought not to attack and demolish the other, but to construct a more democratic space of citizenship and constructive policy options.

·        Cuban social sciences, art and literature, are dealing with the same problems as most citizens are: growing inequality; change of social, moral, ideological values; bureaucratization, corruption, heterogeneity and diversity, social fragmentation, public opinion, gender, sexual orientation, race discrimination, democracy.

·        Most media shaping the public debate are neither official or representing state institutions, nor are they private.  They are public means opened to a wide variety of civil society sectors.

·        Readers are not just the cultural or intellectual workers, but also a diversity of professionals, teachers, students, political and state officials, managers, church people, military academies, ordinary citizens.

·        A poll conducted by a public opinion center (2005) among Temas magazine readers discovered that they wanted more coverage of social problems, identity, marginality, religion, migration, globalization, women, US cultural influences, Cuban-American culture, and a long list of other issues.

·        Criticism of current debate:

a.       Not enough institutional spaces exist for a systematic critical debate (as defined above)

b.      Important issues are still ignored by a significant portion of the Cuban media

c.       Low intellectual level and personal attacks are still plaguing the Cuban public sphere, and replacing real criticism and public debate (cyberdebate is mostly cyberchancleteo).  

 


¿Debate o catarsis?
El pensamiento crítico en la actual esfera pública cubana

Rafael Hernandez
FIU, 22 nov, 2009



Problemas:

¿En qué medida el pensamiento crítico cubano contribuye a formar una nueva cultura del debate público?
¿Cuáles son sus principales logros y dificultades?

Introducción

1. ¿Qué es la esfera pública?

No como mero “espacio físico”, un “lugar”, un grupo de instituciones/órganos, sino como el reino de la comunicación social.

J. Habermas: “Es un espacio discursivo en el que se congregan los individuos y grupos para discutir asuntos de interés mutuo y alcanzar juicios comunes”. La esfera pública puede verse como “un teatro en las sociedades modernas, en las que la participación política se logra mediante la conversación” y “el reino de la vida social, en el que pueden formarse las opiniones”. “Conceptualmente, esta area es distinta del Estado, se trata de un ambito para la producción y circulación de discursos que, en principio, pueden ser críticos del Estado”.

Un área de la vida social que tiene cuatro elementos rectores:

El estatus del hablante carece de relevancia; el contenido es lo importante.
“La discusión dentro de ese público presupone cuestionar áreas que hasta entonces no habían sido cuestionadas”.
Las cosas se deciden mediante la discusión racional.
El público es inclusivo, por su propia naturaleza.

2. ¿Qué pensamiento crítico? ¿Qué es el pensamiento crítico en la historia y la cultura política cubana?

Históricamente, el pensamiento cubano se ha distinguido por extenderse desde el ámbito del arte y la literatura o el conocimiento social hasta áreas como la educación superior, los medios de comunicación y el debate público.
Muchos de sus principales exponentes se expresan no solo mediante la docencia universitaria, los libros y los grupos artísticos o literarios, sino también en las revistas, los periódicos, los programas radiales y distintos foros de discusión.
La mezcla de los discursos políticos y los culturales ha caracterizado a la esfera pública  cubana.
El espectro de discusión es amplio: va desde el orden político deseable hasta las manifestaciones del arte genuino.
El discurso intelectual cubano:
-se ha afirmado mediante la crítica a las verdades establecidas.
-ha influido sobre las maneras de pensar lo cívico.
-resulta inseparable de las ideas sobre la libertad y plenitud.

Ejemplos:
: Félix Varela, José Antonio Saco y José Martí; Enrique José Varona, José Antonio Ramos, Ramiro Guerra, Fernando Ortiz, Rubén Martínez Villena, Guy Pérez Cisneros, Raúl Roa, Jorge Mañach, Juan Marinello, Cintio Vitier, Raúl Cepero Bonilla, Camila Henríquez Ureña, Marcelo Pogolotti, José Antonio Portuondo, Leví Marrero, Lydia Cabrera, Roberto Fernández Retamar, Ambrosio Fornet, Graziella Pogolotti, Manuel Moreno Fraginals, Jorge Ibarra, Fernando Martínez, Ramón de Armas, Aurelio Alonso, Rogelio Martínez Furé, Luisa Campuzano,  Víctor Fowler, Carmelo Mesa-Lago, Iván de la Nuez, entre otros.

El pensamiento crítico –escrito, visual e incluso escenificado-- se ha trasmitido mediante una amplia variedad de medios de comunicación social. Ejemplos: “Nuestra América”, de José Martí, se publicó en un periódico mexicano, El Partido Liberal, en 1891; “Los factores humanos de la cubanidad” fue una conferencia impartida por Fernando Ortiz en la Universidad de La Habana en 1941; el análisis de Gustavo Urrutia sobre la identidad racial y la conciencia negra, “Cuatro charlas radiofónicas”, se trasmitió en 1939; lo mismo que La Universidad del Aire, el programa radial conducido por Jorge Mañach en los años 40 y 50.

Sobre la teoría y la práctica del debate público

1. Una definición crítica de debate (en contraste con la catarsis)

¿Qué catarsis?
Purgar las emociones, obtener alivio o curación psicológicos (tragedia griega clásica, Freud).
En la cultura cívica cubana, cualquier confrontación o expresión emocional de las opiniones personales a menudo se asume como si fuera debate crítico.
Este tipo de “debate” resulta a menudo un ejercicio catártico.
La catarsis puede sustituir al debate, independientemente de su tema o signo ideológico.
Expresiones típicas de un “debate” catártico:
Un discurso preponderantemente emocional.
La repetición de verdades consabidas (dogmas).
La negación absoluta del punto de vista alternativo.
La frecuente utilización de la reprobación personal.
La agresión verbal y la colocación de etiquetas (al otro) en vez de la “discusión racional”.
Monólogo en vez de diálogo.

A menudo la catarsis expresa un pensamiento cerrado, no la capacidad de intercambiar ideas. Solo se dirige a quienes comparten las convicciones y creencias del que habla.

¿Qué debate?

Precondiciones y significados del debate crítico:

Encuentro entre disensores (a partir de aceptar de entrada que discrepan).
Reflexión crítica, por oposición a la catarsis emocional.
Premisa fundamental: establecer un diálogo y estar dispuesto a escuchar, no simplemente a declarar juicios pre-establecidos.
Adecuado, respetuoso, no pelea (ciberchancleteo).
Modelos de debate con rigor y participación social: béisbol y huracanes.

Participantes:

Una pluralidad de actores, no un grupo homogéneo.
No hay jerarquías pre-establecidas, ni supremacía de los expertos.

Para qué el debate:

Para exponer o cuestionar verdades aceptadas.
Para aprender el arte de escuchar diferentes puntos de vista y mantener la mente abierta (incluso a opiniones que no se comparten).
Para involucrarse en una confrontación de ideas como una práctica normal, dirigida a renovar y/o integrar el conocimiento social y la cultura política.
Para diseminar los conocimientos y las perspectivas adquiridas más allá de los límites del grupo, para socializarlos y emplearlos con el fin de enriquecer la educación y los medios de comunicación.
Para promover una cultura del debate dentro de la sociedad civil y las instituciones; para una educación mutua de los ciudadanos en una práctica democrática y socialmente responsable.

2. El papel del pensamiento crítico en la modelación del debate público cubano: ciencias sociales, arte y literatura.

1. El debate público cubano se ha desarrollado, profundizado y expandido durante las dos últimas décadas.
2. ¿Cuál es el balance entre sus logros y dificultades?

La crisis de los años 90 coincidió con una eclosión del pensamiento social y cultural.
Las ciencias sociales, la literatura, las artes visuales, el teatro, el cine e incluso las letras de la música popular bailable reflejaron y debatieron los nuevos problemas sociales:
Algunos temas considerados previamente tabúes, como la homosexualidad, la desigualdad, las drogas, la discriminación racial, el mercado negro, la prostitución la corrupción.
El impacto de la debacle del socialismo  en Europa del Este.
Las experiencias traumáticas (la guerra de Angola, los balseros).
La presencia real y crecimiento de la población marginal y la pobreza.
La emergencia de un heterogéneo y contradictorio consenso político
Las insuficiencias en la implementación de la ley.
La sociedad civil y la democracia.
Los temas controversiales en las artes plásticas y el teatro
Los problemas del medio ambiente.
El aumento y extensión de prácticas religiosas.
Las relaciones raciales, la discriminación y el prejuicio.
Los impactos negativos del turismo.

Participantes en este debate:

Escritores, artistas, científicos sociales, expertos, maestros e investigadores; también líderes comunitarios, iglesias, asociaciones profesionales, ONG, ambientalistas, personalidades religiosas, líderes políticos y ciudadanos comunes.

Pluralidad de los medios: diversificación del universo del discurso:

Granma, órgano oficial del Comité Central del Partido Comunista de Cuba (PCC).
Juventud Rebelde, Trabajadores, Bohemia: mayor espacio para el debate crítico y la opinión pública.
Programas de radio y TV: “Hablando Claro” (Radio Rebelde), “
Alta Tensión” (CMHW, Santa Clara); “Triángulo de la Confianza” (TV, Canal Habana).
Revistas culturales: La Gaceta de Cuba, Criterios, El Caimán Barbudo, Casa de las Américas, Revolución y Cultura, Opus Habana,  Tabla;
Revistas de ciencias sociales: Catauro, Debates Americanos, Temas, Revista de Ciencias Sociales, Marx Ahora, Del Caribe (Santiago de Cuba).
Revistas de instituciones religiosas: Caminos, Centro Memorial Dr. Martin Luther King, Jr. (iglesia bautista), Espacio laical, Palabra Nueva, Vivarium  (Iglesia católica); Boletín del Centro de Reflexión y Diálogo (iglesia presbiteriana).
Revistas de organizaciones sociales: Alma Mater, órgano de la Federación de Estudiantes Universitarios (FEU); El Economista; Revista Cubana de Derecho, etc.
Revistas electrónicas: 67 solo como revistas culturales registradas (fuente: Ministerio de Cultura, 2008).
Usuarios de Internet: 260 000 (mayormente instituciones, escuelas, universidades, asociaciones juveniles, etc.), casi un millón de cuentas de correo electrónico; 1 400 dominios cubanos registrados (.cu) (fuente: Ministerio de Comunicaciones e Informática, 2007).

Algunas conclusiones preliminares:

El ejercicio del debate constituye un medio para el compromiso y la cooperación sociales (a diferencia del conflicto).

Promover y facilitar un debate colectivo en la esfera pública no es un regalo, sino un complejo proceso de permanente interacción que involucra a numerosos actores.
Desarrollar un debate abierto requiere la voluntad de dialogar, negociar, y construir confianza; la persuasión y la educación incluye a todos, en todos los sentidos: desde los funcionarios del Estado hasta los ciudadanos.
El debate público y el pensamiento crítico constituyen herramientas para entender los problemas, y para reforzar la participación social y política mediante el diálogo y la conversación; el debate público no es para atacar ni destruir al otro, sino para construir un espacio más democrático para la ciudadanía y para opciones políticas constructivas.
Las ciencias sociales y el arte y la literatura cubanos están abordando los mismos problemas que la mayoría de los ciudadanos: aumento de la desigualdad, cambio de los valores sociales, morales e ideológicos, burocratización, corrupción, mayor heterogeneidad y diversidad, fragmentación social, opinión pública, género, orientación sexual, discriminación racial, democracia.
La mayoría de los medios que modulan el debate público no son oficiales, ni representan instituciones del Estado, como tampoco privados. Son medios públicos abiertos a una amplia variedad de sectores de la sociedad civil.
Los lectores no son solo trabajadores de la cultura o intelectuales, sino una diversidad de profesionales, maestros, estudiantes, políticos y funcionarios estatales, administradores, iglesias, academias militares,  ciudadanos comunes.
Una encuesta llevada a cabo por un centro de opinión pública (2005) entre los lectores de la revista Temas, encontró que estos querían que se trataran temas como problemas sociales, identidad, marginalidad, religión, migración, globalización, mujeres, influencias culturales norteamericanas, cultura cubano-americana, y una amplia lista de otros temas.
Crítica del actual debate:
No existen suficientes espacios institucionales para un debate crítico sistemático (tal y como se definió más arriba).
Una significativa parte de los medios cubanos todavía ignoran temas importantes.
El bajo nivel intelectual y los ataques personales todavía abundan en la esfera pública cubana, y sustituyen la verdadera crítica y el debate público (la mayoría del ciberdebate es ciberchancleteo).