Havana, Tuesday, June 24, 2008. Year 12 / Number 175

Seven days of German cinema

By Michel Hernández 
michelher@granma.cip.cu

A Cubanews translation. Edited by Walter Lippmann.

Original:
http://www.granma.cubaweb.cu/2008/06/24/cultura/artic03.html

A story of profound dramatic intensity will serve to open the German Film Week this evening in the theater Cinemateca de Cuba, an opportunity to take a close look at the stylistic and thematic diversity of a cinema of increasing aesthetic and technical quality.

Four Minutes (Vier Minuten) is German director Chris Graus’s second motion picture. Starred by Mónica Bleibtreu and Hannah Herzsprung, it describes the relationship between an elderly piano teacher and a young woman, convicted of murder and sent to a women’s penitentiary, who she tries to redeem with music. This film is endorsed by 16 laurels in Germany and other countries, among them the Best Feature award in the Shanghai Festival and that of the International Federation of Film Critics (FIPRESCI).

Ping pong, director Matthias Luthardt’s debut movie, is also a must-see, Best Screenplay and the OFAJ Young Critics Awards at the Cannes Festival, in addition to a nomination for Best Picture by new talents of German cinema. In 89 minutes, the film descends to the subsoil of human passion to weave a plot which exposes the inner life of a couple whose supposed harmony is put to the test by the surprising visit of a 16-year-old nephew.

Moviegoers will equally relish the emotions and social conflicts portrayed by other prize-winning films in exhibition, some of which come in the wake of the good impression left around the world by German productions like Sophie Scholl: The Final Days (Sophie Scholl, Die letzten Tage), The Edukators (Die Fetten Jahre sind vorbei) –a question mark over the real story behind the ’68 events and their necessary restructuring in twenty-first-century Europe– and others like Downfall (Der Untergang) and Goodbye, Lenin!, both seen in Cuban theaters recently.

Grave Decisions (Wer früher stirbt, ist länger tot), a mixture of fantasy, rock and roll and Bavarian customs, as well as Sleeper (Schläfer), Longing (Sehnsucht), Summer in Berlin (Sommer vorm Balkon), and Vacation (Ferien) will be shown in the Charles Chaplin theater until next Monday as part of this Festival –organized by the Cuban Film Institute, the German Embassy in Cuba and the Goethe Institute– and bear witness to the resurgence and consolidation of the German school of cinema in the last few years.

 


La Habana, martes 24 de junio de 2008. Año 12 / Número 175

Siete días de cine alemán

Michel Hernández
michelher@granma.cip.cu

Una historia de profunda intensidad dramática dejará inaugurada esta noche, en la sede de la Cinemateca de Cuba, la Semana de Cine Alemán, que permitirá asomarse a la diversidad estilística y temática de una filmografía que continúa su progresión ascendente en términos estéticos y de buena factura técnica.

Cuatro minutos, de Chris Graus.

Cuatro Minutos (Vier Minuten), segundo largometraje del realizador Chris Graus, aborda la relación de una anciana profesora de piano con una joven presidiaria acusada de asesinato, a la que intenta redimir a través de la música, y cuenta en los roles protagónicos con las actuaciones de Mónica Bleibtreu y Hannah Herzsprung. Este filme llega avalado por 16 premios en Alemania y en el exterior, entre ellos, el máximo lauro en el Festival de Shanghai y el de la Federación Internacional de la Prensa Cinematográfica (FIPRESCI).

Otra de las cintas que vale la pena seguir es Ping pong, debut del director Matthias Luthardt y ganadora en el Festival de Cannes de los reconocimientos al mejor guión de la Federación de Guionistas y Directores Franceses, el del jurado formado por alumnos y estudiantes, así como la nominación al galardón para los nuevos talentos del cine alemán. En 89 minutos Luthardt desciende al subsuelo de las pasiones humanas para hilvanar una historia que desnuda la vida interior de una pareja cuya supuesta armonía se ve interrumpida por la visita sorpresiva de un sobrino de 16 años.

Los cinéfilos también podrán internarse en las emociones y conflictos sociales que se desprenden de la trama de otros filmes que han alcanzado repercusión en diversos festivales y circuitos internacionales. Algunos de los cuales toman el relevo de la estela de éxito que han dejado en la arena mundial cintas germanas como Sophie Scholl, Los edukadores —que pone sobre la mesa el debate sobre las utopías del 68 y su necesaria reformulación en la Europa de este siglo—, La caída, Contra la pared y Goodbye Lenin, vistas en los cines cubanos durante los últimos tiempos.

Decisiones de Ultratumba (Wer früher stirbt, ist länger tot), en la que se mezclan elementos fantásticos con rock and roll y costumbrismo bávaro; El espía durmiente (Schläfer); Añoranza (Sehnsucht) Verano en Berlín (Sommer vorm Balkon), Vacaciones (Ferien) son otras de las películas que desfilarán por la pantalla de la sala Charles Chaplin en esta muestra —organizada por el Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográficos, la Embajada de Alemania en Cuba y el Instituto Goethe—, hasta el próximo lunes y que podrán dar testimonio del resurgimiento y consolidación de la escuela del cine alemán durante los últimos años.