March 27, 2008

Fassbinder's anxieties

Cinemateca de Cuba schedules a series in honor of the great German director

Pedro de la Hoz
pedro.hg@granma.cip.cu

A CubaNews translation. Edited by Walter Lippmann.
Original:

http://www.granma.cubaweb.cu/2008/03/27/cultura/artic01.html

Since last weekend and until March 31, Cinemateca de Cuba’s Chaplin Theater is showing ten out of the 40 plus films made by Rainer Werner Fassbinder, as a result of joint efforts by the Goethe-Institute for German Culture, the Fassbinder Foundation, Kinowelt International and the Cuban Film Institute (ICAIC) to offer Cuban audiences an opportunity to get acquainted with one of late twentieth-century European cinema’s most disturbing and radical examples of aesthetic thinking.

FASSBINDER ON THE SET

Much has been speculated on how far Fassbinder’s filmography would have gone had death not cut his career short in 1982, shortly after his 42nd birthday. In any event, throughout his life he managed to be at once irreverent and clear-sighted, daring and reliable.

His films provide some of the most controversial and piercing probes into post- and cold-war Germany, depicting a country swinging between guilt for its past and loss of memory for its future, the one of the highly publicized ‘miracle’ and constant conflicts with its immigrants.

A number of his films now exhibited in Havana speak for themselves in this regard: The Marriage of Maria Braun (1978), about a prostitute in occupied Germany after World War II whose life is an allegory of the first years of the Federal Republic; Veronika Voss (Golden Bear winner at the 1982 Berlin Film Festival), where the fate of an aged star from Hitler’s time who is swamped with nostalgia is shown to be worlds apart from the amnesic society of the ‘economic miracle’; Lili Marleen (1980), a touching story about the ups and downs of a song and its singer at the height of war; Ali: Fear Eats the Soul (1972), a remarkable speech against racism as suffered by many gastarbeiter (guest workers) of Arab origin; and Lola (1981), a corrosive parable about optimistic propaganda in Adenauer’s day.

Once again the audiences will enjoy the performance of Hanna Schygulla, a major figure among Fassbinder’s fetish-actresses and one particularly close to the Cubans’ heart, as well as the chance to learn more about the filmmaker’s biography and philosophy in an open exhibition at ICAIC’s Culture Center, right across the street from Chaplin Theater.

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Las ansiedades de Fassbinder

Ciclo del gran director alemán en la Cinemateca de Cuba

Pedro de la Hoz
pedro.hg@granma.cip.cu
http://www.granma.cubaweb.cu/2008/03/27/cultura/artic01.html

Diez de las más de 40 películas filmadas por Rainer Werner Fassbinder pasan desde el pasado fin de semana y hasta el 31 de marzo por la pantalla de la sala Chaplin de la Cinemateca de Cuba. Fruto de la colaboración del Instituto Goethe de Cultura Alemana, la Fundación Fassbinder y la empresa Kinowelt Internacional con el ICAIC, este ciclo permite al espectador cubano acercarse a uno de los más perturbadores y radicales pensamientos estéticos de la cinematografía europea de la segunda mitad del siglo pasado.

Fassbinder en pleno rodaje.

Mucho se ha especulado acerca de cuál habría sido el desarrollo de la filmografía de Fassbinder si la muerte no hubiera tronchado su carrera en 1982, cuando apenas contaba con 42 años de edad. Al menos en el tiempo que le tocó vivir supo ser irreverente y lúcido, transgresor y responsable a la vez.

La Alemania de la postguerra y de la guerra fría, la que se movió entre la culpa del pasado y la falta de memoria hacia el porvenir, la del publicitado "milagro" y los conflictos con los inmigrantes, encuentra una de sus más controvertidas y lacerantes explicaciones en las películas de este director.

En tal sentido resultan elocuentes algunos de los títulos que se exhiben en La Habana: El matrimonio de María Braun (1978), donde la vida de una mujer que se prostituye en la Alemania ocupada por los Aliados se nos presenta como una alegoría de los primeros años de la RFA; La ansiedad de Verónica Voss (1982, Oso de Oro en la Berlinale), en la que se hacen irreconciliables los destinos de una antigua estrella de los tiempos de Hitler, abrumada por la nostalgia, y de la sociedad amnésica del "milagro económico"; Lili Marleen (1980), conmovedora historia sobre los avatares de una canción y su intérprete en medio de la guerra; El miedo devora el alma (1972), extraordinario alegato contra el racismo padecido por no pocos gastarbeiter (trabajador invitado) de origen árabe; y Lola (1981), parábola mordaz sobre el optimismo propagandístico de la era Adenauer.

El público vuelve a disfrutar de las actuaciones de una de las actrices-fetiches de Fassbinder, muy querida entre nosotros, Hanna Schygulla, y tiene la posibilidad de descubrir detalles de la biografía y del ideario estético del director con la exposición abierta en el Centro Cultural ICAIC, frente a la sala Chaplin.